Polacy coraz bardziej świadomi negatywnych skutków rozwodu
Wzrasta świadomość negatywnych skutków rozwodów dla dzieci – to efekt kampanii społecznej Fundacji Mamy i Taty. Kampania „Rozwód? Przemyśl to”, autorstwa agencji TELESCOPE, spotkała się z żywym i pozytywnym przyjęciem. Jest ona adresowana do rodziców i zwraca uwagę na długoterminowe skutki rozwodu dla dzieci.
W Polsce każdego roku ok. 60 tys. dzieci przeżywa rozwód swoich rodziców. Blisko 84% Polaków jest zaniepokojonych zjawiskiem rosnącej liczby rozwodów. Kampania jest prowadzona od lipca br. i jest skierowana głównie do grupy 25-45 letnich mężczyzn i kobiet, mieszkańców miast, o różnych postawach światopoglądowych. Traktujących rozwody jako zjawisko tak powszechne, że powoli stające się normą. Mając świadomość, że rozwód rodziców to trudny czas dla dzieci i że trzeba im pomóc przez niego przejść, sądzą, że tzw. „kulturalny rozwód” pomoże zniwelować ten problem.
Główny przekaz kampanii: rozwód to lekcja życia, której nie chcesz dawać swojemu dziecku - to lekcja, która uczy, że w relacjach między ludźmi nie ma nic trwałego, pewnego, stałego.
Na potrzeby kampanii powstał w agencji TELESCOPE spot telewizyjny pt. "Bajka", który od lipca do grudnia 2011 r. emitowany jest w ramach emisji społecznych w TVN. W wyniku osobistego zaangażowania prezesa Juliusza Brauna przez 3 tygodnie obecny był również w TVP. Wersja radiowa miała emisję w lipcu i sierpniu w TokFM, Radiu Złote przeboje i RoxyFM.
Strona kampanii www.rozwodoprzemyslto.pl, z wiedzą o skutkach rozwodów, oraz strona Fundacji www.mamaitata.org.pl zanotowały ok 3,5 mln odsłon.
W listopadzie w ponad 80 miastach Polski przekaz kampanii obecny był w 300 lokalizacjach na billboardach i w 372 lokalizacjach na citylightach.
Patronat honorowy objął również Rzecznik Praw Dziecka.
Według badań przeprowadzonych w połowie listopada przez firmę badawczą GRUPA IQS Sp. z o.o z przekazem kampanii zetknął się co czwarty dorosły Polak. Ponad połowa rozpoznających kampanię respondentów oceniła ją pozytywnie lub bardzo pozytywnie a 13% negatywnie. W całej badanej populacji zanotowano wzrost (z 68% do 78%) liczby osób świadomych negatywnych skutków rozwodów dla dzieci. Z 67% do 73% wzrosła natomiast liczba osób uważających, że „obecnie ludzie zbyt pochopnie podejmują decyzję o rozwodzie”.- Wyniki badań potwierdzają, że jesteśmy jako społeczeństwo bardzo wrażliwi na los dzieci i otwarci na nowe informacje dotyczące zagrożeń w ich rozwoju - mówi Paweł Woliński, Prezes Fundacji.- Jest czymś głęboko poruszającym, że w tej tak delikatnej i często bardzo bolesnej sprawie z przekazem kampanii utożsamiają się w większości osoby, które same mają za sobą doświadczenie rozwodu.
Organizatorzy podkreślają, że zdają sobie sprawę, że pojedynczą akcją nie sposób trwale zmniejszyć liczby tzw. pochopnych rozwodów. Jednak wysoka akceptacja społeczna dla wysiłków na rzecz utrzymania małżeństwa ze względu na dobro dzieci budzi optymizm Fundacji Mamy i Taty. Kampanię wieńczy publikacja raportu o społecznych, ekonomicznych i zdrowotnych skutkach rozwodów. Raport otrzymają m.in. parlamentarzyści i członkowie rządu. Raport dostępny jest na stronie www.mamaitata.org.pl
- Trwałość związków rodzinnych to niewątpliwe dobro społeczne i chcemy jako Fundacja w naszych przyszłych działaniach angażować się we wzmacnianie jego wymiaru wspólnotowego i osobistego - podsumowuje Woliński.
Za pozyskiwanie mediów do kampanii odpowiedzialna była agencja TELESCOPE (www.telescope.org.pl) oraz Fundacja Mamy i Taty.