„Polska mówi aaa” – kampania społeczna dotycząca zdrowia jamy ustnej

Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej przypadający na 20 marca to doskonały moment, aby wyraźnie podkreślić, że zintegrowana opieka nad pacjentem musi uwzględniać kwestie zdrowia jamy ustnej. Jest ona zwierciadłem ciała i nie brakuje naukowych dowodów potwierdzających, iż dobra kondycja zębów i dziąseł może uchronić przed cukrzycą czy zawałem, pozwalając na komfortowe, pełne uśmiechów życie prywatne i zawodowe.

Wobec bardzo niskiej świadomości Polaków, w jaki sposób zdrowie jamy ustnej wpływa na zdrowie całego organizmu podjęliśmy decyzję o realizacji 1 edycji Kampanii „Polska mówi aaa” mającej na celu uświadamianie Polakom jak ważna jest właściwa higiena jamy ustnej, regularne wizyty u dentysty, odpowiednia dieta nie tylko dla zdrowych zębów, ale także dla zdrowia całego organizmu człowieka. Nie tylko u dzieci, ale także u dorosłych


Według OECD Polacy odwiedzają stomatologa nie częściej niż raz do roku (średnio 0,8 razy na 12 miesięcy), a dane Ministerstwa Zdrowia mówią, że tylko 10 proc. Polaków myje zęby częściej niż dwa razy dziennie, a 20 proc. mieszkańców dużych miast nie zmienia szczoteczki zgodnie z zaleceniami. Efekt? Próchnicę ma 99,9 proc. Polaków w wieku 35-44 lat i 95 proc. nastolatków. 

„Polska mówi aaa” wpisuje się w globalną kampanię „Say Ahh. Think Mouth, Think Health” zainicjowaną przez Światową Federację Dentystyczną FDI.

W ramach kampanii została uruchomiona interaktywna mapa inicjatyw, na którą można zgłaszać projekty wpisujące się w ideę akcji. Aktywnymi uczestnikami kampanii są lekarze dentyści, ale  jako organizatorzy liczymy że w akcję włączą się również lekarze innych specjalności, pedagodzy czy przedstawiciele samorządów lokalnych. Na stronie kampanii można pobrac bezpłatne materiały, które z powodzeniem sprawdzą się w szkołach i przedszkolach. Plakaty i ulotki spełnią zadanie w publicznych i prywatnych placówkach zdrowia czy urzędach miasta lub gminy.

Organizatorami kampanii „Polska mówi aaa” są: Polskie Towarzystwo Stomatologiczne, Naczelna Izba Lekarska, Fundacja Be Active Dentist oraz agencja ewiDENTniepr.

Za kreację i produkcję animowanego spotu telewizyjnego odpowiada agencja marketingu społecznego TELESCOPE i studio Pigeon Group.

Wspierają nas Polskie Towarzystwo Chirurgów Dziecięcych, Stowarzyszenie Dla Rozwoju Chirurgii Dziecięcej oraz Fundacja Z Uśmiechem Przez Życie. Honorowego patronatu udzielił Rzecznika Praw Dziecka oraz Kapituła Orderu Uśmiechu.