Trwają przygotowania do kampanii społecznej „HCV Jestem świadom”, realizowanej przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego-PZH w Warszawie.

W czerwcu rusza kampania społeczna służąca podniesieniu poziomu wiedzy społeczeństwa o wciąż istotnym problemie zakażeń HCV i wynikającej z tego potrzeby wykształcenia postawy czynnej, polegającej na podejmowaniu działań zmniejszających ryzyko zakażenia HCV.

HCV (ang. Hepatitis C Virus) jest to wirus wywołujący wirusowe zapalenie wątroby typu C. Zakażenie wirusem HCV przebiega w większości przypadków bez charakterystycznych objawów i może ujawnić́ się̨ po wielu latach trwania w postaci marskości lub raka wątrobowokomórkowego. Wyniki badań przeprowadzonych w Polsce przez NIZP-PZH wskazują, że świadomość na temat zakażeń HCV w społeczeństwie jest wciąż zbyt niska. Ponad połowa osób (55%) deklaruje, że nie słyszała o wirusie HCV [1].

W ramach Projektu „Zapobieganie zakażeniom HCV” realizowane są działania edukacyjne skierowane do środowisk kluczowych z punktu widzenia walki z zakażeniami wirusem HCV, tj. do pracowników zawodów medycznych, w tym lekarzy oraz pielęgniarek, lekarzy ginekologów, hepatologów, położnych oraz lekarzy stomatologów. Ponadto prowadzone są szkolenia dla osób uprawiających zawody pozamedyczne przy których może dochodzić do transmisji HCV i innych zakażeń krwiopochodnych, a w szczególności do pracowników salonów kosmetycznych, tatuażu oraz studiów fryzjerskich. Szkolenia te dostępne są też nieodpłatnie dla każdego w formie e-learningu.

W ramach kampanii powstają m.in. spot telewizyjny, spot radiowy, materiały drukowane oraz portal internetowy dedykowany kampanii. Przewidziany jest też bezpośredni udział w wybranych imprezach zbiorowych i festynach organizowanych między innymi przez samorządy w Polsce.

Za strategię i kreację jest odpowiedzialna Agencja TELESCOPE. Spot w reżyserii Piotra Onopy produkuje Papaya Films. Za zakup mediów odpowiada Mastermind Media [2].

Działania te podejmowane są przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego–PZH w ramach realizowanego Projektu „Zapobieganie zakażeniom HCV” współfinansowanego przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej oraz Ministra Zdrowia.

1. Wirus HCV – świadomość wśród Polaków. Raport z badania dla Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego – Państwowego Zakładu Higieny w Warszawie. Millward Brown, luty 2016.
2. Konsorcjum Mastermind media Sp. z o.o. oraz Telescope wygrało przetarg nieograniczony na przygotowanie i realizację kampanii w ramach Projektu „Zapobieganie zakażeniom HCV”.