Ogólnokrajowa kampania pn. "Rozwód? Przemyśl to!"
Cel:
- zbudować społeczną świadomość, że psychologiczne i emocjonalne konsekwencje rozwodu są dla dzieci bardziej poważne i dalekosiężne niż powszechnie się uważa.
- upowszechnić wiedzę na temat długoterminowych skutków rozwodu dla dzieci
zwrócić uwagę opinii publicznej na koszty społeczne i makroekonomiczne zjawiska rosnącej liczby rozwodów
Czas trwania:
6 miesięcy – lipiec-grudzień 2011 r
Adresaci:
- 25-45 lat, mężczyźni i kobiety
- mieszkańcy miast, mainstream +
- o różnych postawach światopoglądowych
Charakterystyka adresatów:
Co myślą o sprawie obecnie ?
- Rozwody są w ich świecie zjawiskiem tak powszechnym, że powoli stają się normą.
- Mają świadomość, że rozwód rodziców to trudny czas dla dzieci i że trzeba im pomóc przez niego przejść. Sądzą, że "kulturalny rozwód" pomoże zniwelować ten problem.*
Co mają myśleć po? - Rozwód to coś więcej niż techniczny problem nieobecności jednego z rodziców, to też coś więcej niż emocjonalna niewygoda i stres przez jakiś czas.
- Rozwód to zbudowanie w dziecku trwałego przeświadczenia o niemożności tworzenia trwałych, stabilnych związków międzyludzkich. To zabicie w nim nadziei, na to, że możliwe jest trwałe, niezachwiane szczęście między ludźmi.
*(badania ilościowe wykonane przez GRUPĘ IQS na zlecenie Fundacji Mamy i Taty w dniach 24-31 stycznia 2011 r. na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie Polaków n=800 oraz badania jakościowe dotyczące postaw Polaków wobec rozwodów)
Insight:
Chcę pokazywać mojemu dziecku świat w taki sposób, aby czerpało z mojej opowieści siłę i nadzieję na przyszłość...
Główny przekaz:
Rozwód to lekcja życia, której nie chcesz dawać swojemu dziecku.
To lekcja, która uczy, że w relacjach między ludźmi nie ma nic trwałego, pewnego, stałego.
Charakterystyka kampanii:
formuła kampanii – kampania informacyjna na billboardach, citylightach, w prasie, radio, telewizji, kinach, internecie, ekranach reklamowych w miejscach publicznych
- narzędzia informacyjne:
- raport "Skutki rozwodów w Polsce i na świecie",
- serwisy internetowe dla osób mających zamiar się rozwieść i poszukujących informacji w sieci
- narzędzia wpływu:
- zbieranie podpisów pod petycją do Prezydenta RP, Premiera, Sejmu i Senatu, z rekomendacjami zmian prawnych służących ograniczeniu liczby rozwodów,
Harmonogram planowanych działań:
- styczeń – czerwiec 2011 – badania ilościowe i jakościowe, kreacja i produkcja spotów, stron internetowych i materiałów informacyjnych (raport, prezentacja badań);
- lipiec-sierpień 2011 - uruchomienie strony internetowej projektu i internetowych serwisów rozwodowych, rozpoczęcie emisji spotów w radio i TV; zbieranie podpisów pod petycją;
- wrzesień – grudzień 2011 – emisja spotów w TV, kinach, działania outdoorowe, zbieranie podpisów pod petycją;
- grudzień 2011 -przekazanie petycji do kancelarii Prezydenta, Premiera, Sejmu i Senatu, badanie końcowe i raport podsumowujący kampanię.
Instytucje patronujące i media emitujące społecznie:
Rzecznik Praw Dziecka, O patronacie Ministerstwa Sprawiedliwości.
Spot "Bajka" – emisja społeczna: TVN, TVN 7, TVN Style, TVN Turbo, TVN Meteo, WeddingTV, TVP1, TVP2, TVP INFO.
Spot radiowy "Bajka" – emisja społeczna: TOK FM, Złote Przeboje, Roxy FM
Efekty realizacji projektu:
- ograniczenie zjawiska rosnącej liczby rozwodów;
- zmiana postaw społecznych wobec zjawiska rozwodów;
- przygotowanie młodego pokolenia do odpowiedzialności za trwałość więzów rodzinnych oraz wychowanie i dobro małoletnich dzieci w rodzinie.
Metody monitorowania rezultatów kampanii:
- badanie: znajomości kampanii, zmiany postaw wobec zjawiska rozwodów, wzrostu świadomości skutków rozwodu dla dzieci;
- ocena przedsięwzięcia kształtowana poprzez opinie ukazujące się w mediach;
- ocena porównawcza liczby rozwodów małżeństw z dziećmi, odniesienie danych będących w dyspozycji Ministerstwa Sprawiedliwości za pierwsze półrocze do drugiego półrocza 2011 r.
Wstępne podsumowanie kampanii „Rozwód? Przemyśl to” (środa, 19 października 2011) - PDF